Tekster om
Karmels spiritualitet

Alt i Karmel er gennemtrængt af
Hans Guddommelige Nærvær.

Man kan så at sige indånde det overalt.

Jeg glemmer til stadighed,
at jeg er på jorden.

.

 

Karmel er himlen.

 

.

 

(Skt. Teresa de los Andes)

Hvorfor er Skt. Therese af Lisieux missionernes Skytshelgen?

Hvorfor er Skt. Therese af Lisieux missionernes Skytshelgen?

Therese eller “Den lille Blomst” sagde engang: “Kærlighed er den ypperligste vej til Gud. Jeg kunne endelig hvile… Jeg forstod, at Kirken havde et Hjerte og at dette Hjerte brændte af kærlighed”. Man kan spekulere over, hvorfor Pave Pius XI, i 1927 udnævnte St. Therese af Lisieux til at være missionernes Skytshelgen. Selvom hun aldrig forlod klosteret, blev hun “med-skytshelgen” ved siden af den store St. Frans Xavier, som rejste til mange lande og som konverterede det meste af Asien.

læs mere
Karmel og missionen

Karmel og missionen

“En karmeliterindes missionsiver bør omfatte hele verden”, skriver den Lille Therese i sine selvbiografiske skrifter. Selv havde hun to præster i missionen, som hun fik til opgave at bede særligt for. Men hun håbede, at med Guds nådes hjælp kunne hendes bøn være til gavn for mere end to missionærer. Hvorledes var dette muligt for en nonne, der levede sit klosterliv uden nogensinde at komme udenfor murene af Karmelklostret i Lisieux?

læs mere
Contemplative prayer in the Carmelite tradition

Contemplative prayer in the Carmelite tradition

The hungers of the heart and the longings of the spirit are the result of God first desiring us and coming to us in love. This is what Iain Matthew, one of our most popular Carmelite writers, calls ‘the impact of God’: a God who is not a bystander waiting for us to find him but a restless God seeking to make space for himself in our lives. The challenge, of course, for all of us, is to let ourselves be loved, as the young French Carmelite, Elizabeth of the Trinity has said, and allow the reality of this love to change our hearts.

læs mere
The prayer of silence

The prayer of silence

The process whereby we are changed and transformed is called contemplation, which is a central concept of Carmelite spirituality. Contemplation is not a series a particular experiences but a process whereby little by little we are transformed in God. Our destiny is to become like God because we live with the same life as God, that is to say, the Holy Spirit…

læs mere
Carmelite – an experience of desert

Carmelite – an experience of desert

The journey of transformation usually lasts a long time because the purification and change that is wrought in the human being is so profound. This is not just a change of idea or opinion; it is a complete transformation of how we relate to the world around us, to other people and to God. There is a saying about walking a mile in someone else’s shoes before we can understand another person.

læs mere
KARMELS REGEL

KARMELS REGEL

Karmel’s regel er et kort dokument, der kan passe på 3eller 4 A4-sider. Teksten, der blev brugt i klostrene, findes i pavens tekst “Quae honorem” fra 1247. Den præsenteres som “den oprindelige regel, givet af St. Albert og korrigeret, ændret og bekræftet af pave Innocens IV.” Det er ikke identisk med den ældste form, for ved flytningen til Europa blev det nødvendigt at tilpasse den til de nye forhold. Men det er i det væsentlige uændret.

læs mere

Jeg har fundet himlen på jorden,
siden himlen er Gud, og Gud er i min sjæl.

Min mission i himlen bliver at tiltrække sjæle, hjælpe dem med at gå ud af dem selv, for at holde fast ved Gud,
med en spontan, kærlighedsfyldt handling og at beholde dem indeni den store, indre stilhed,
som gør Gud i stand til at sætte sit præg på dem,
at forvandle dem til sig selv.

(Skt. Elisabeth af Treenigheden)